Læring, beredskab og resiliens
De fleste ledere er bevidste om at gøre sig klar til den næste store krise, men meget få gør i realiteten noget aktivt for det. Her tænker vi ikke på den årlige risikovurdering i bestyrelsen, som er lovpligtig, men viljen til at vi som ledere lærer af kriser og handler på den nye viden i vores organisationer.
Der er for os at se især tre aspekter, som vi kan og bør arbejde med, inden krisen rammer: Organisatorisk læring, beredskab og resiliens. I CfL har vi slået de tre aspekter sammen til begrebet strategisk beredskab, der handler om at træne vores organisation til at agere i kriser.
Læs også: Sådan arbejder du med kriseledelse
Vi har samlet fem anbefalinger til, hvordan man arbejder med strategisk beredskab:
1. Evaluér og dokumentér
Øvelse gør mester, men i modsætning til coronakrisen er der ingen hjælp at hente denne gang.
Vi skal forholde os til, hvad vi lærte under pandemien og spørge, hvorfor og hvordan vi kom igennem krisen. Kunsten er, at vi skal fortsætte med at dokumentere vores beredskab. Vi skal træne det løbende og vedholdende arbejde med at modne medarbejdernes mindset og robusthed. Kun på den måde kan vi sikre, at vores tankesæt, og dermed kulturen i organisationen, arbejder med os og ikke imod os, som det ofte er tilfældet under kriser.
2. Beskriv 2-3 scenarier for hvad der kan ske
Tag dem I kender, men tag også det utopiske ragnarok. Det er ikke nok at træne beredskabet for, at strømmen går i to timer i løbet af vinteren; vi skal helt derud, hvor det gør ondt. Hvor kunderne og markederne er afskåret fra at købe vores ydelser eller produkter. Hvad gør vi så? Hvilken betydning har det for vores forretningsmodel? Skal vi tilbyde kunderne noget andet, skal vi tilbyde vores ydelser til andre markeder? Har vi likviditet nok til at holde den kørende? Det er kun på den måde, vi opbygger et stærkt beredskab.
3. Beregn den langsigtede effekt af fyringer
Hvis vi trækker det ultimative kort i form af opsigelser, så husk, at der kommer vækst på den anden side. Regn derfor på den langsigtede effekt. Det er ikke nok at indregne årseffekten af sparende lønkroner, men i stedet estimere prisen på at genopbygge organisationen. Både i form af rekrutteringsomkostninger, onboarding, forsinket rentabilitet på nye medarbejdere, for slet ikke at snakke om genopbygning af den kultur, som kan levere på kerneydelserne og som har tillid til, at ledelsen træffer de rigtige beslutninger. Det er resiliensen, der er på spil. Vi skal på alle niveauer sikre, at vi kommer stærkt tilbage efter et tilbageslag.
4. Kommuniker og tag ansvar
Forudsætningen for at medarbejderne vil følge os i en svær tid er tillid, og her er vores ledelseskommunikation central. Kommuniker transparent, ærligt og ofte om, hvordan man som topledelse ser virksomheden udvikle sig i krisetider. Medarbejderne kan godt håndtere det, og vi skylder dem et ærligt billede af situationen, hvis vi skal forvente loyalitet i en svær tid. Vi skal samtidigt tage ansvar for de upopulære beslutninger. Handlekraft og åbenhed belønnes.
Læs også: Lær kriseledelse af en kommunal topchef
5. Invester i væksten på den anden side
Når fundamentet er på plads, er det nu I skal investere. Brug den frigivne likviditet og ressourcerne på at styrke de eksisterende markeder eller gå ind på nye. Invester i nye produkter eller services eller i medarbejdere med nye kompetencer. Redefiner jeres forretning og se nye muligheder. Vær kreativ og innovativ, når I revurderer, hvordan I markedsfører, sælger og distribuerer ydelserne i jeres virksomhed til kunderne.
Helt nye produkter, ydelser og kundesegmenterne vil ofte være svaret i en krise. Et godt eksempel er den danske Michelinrestaurant Noma, der helt måtte lukke under coronakrisen. Den udviklede hurtigt et nyt produkt – en Michelinburger - solgt som takeaway. Det var et nyt produkt, nye kanaler og et nyt kundesegment.
I dag er denne udvidelse af forretningsmodellen blevet en permanent del af Normas strategiske fundament.
Det kræver stort mod at investere, men kriser kan bane vejen for at finde nye løsninger eller nye måder at gøre tingene på. Og nogle gange kan selv små ændringer have stor effekt.