Medarbejderudviklingsamtalerne er "gammeldags" og bør gentænkes, lyder kritikken.

53 procent af danskerne oplever ikke, at MUS-samtalen udvikler dem fagligt, hvilket ellers er formålet med de såkaldte medarbejderudviklingssamtaler.

Af TV2 NEWS - Anders Hjort

Det viser en ny undersøgelse, som Wilke har lavet for Krifa, en faglig organisation for lønmodtagere.

Ifølge blandt andre Krifa og Dansk Erhverv bør MUS-samtalen blive lavet om, så det ikke længere kun er en årlig samtale mellem chef og medarbejder. Ved at have en løbende dialog - gennem samtaler i løbet af året og ved at lave opfølgninger på samtalerne - vil man kunne optimere medarbejdernes udvikling, lyder det. 

- Det er et kæmpeproblem, at så mange siger, at det ikke udvikler dem. Hvis vi dykker ned i undersøgelsen, kan vi se, at det giver en større værdi, hvis der er en løbende udvikling mellem chef og medarbejder. At en chef bare tager den årlige samtale, hver gang årshjulet viser april, og finder et skema frem, giver ikke mening og er spild af tid, siger Søren Fibiger Olsen, formand for Krifa, til TV 2.

Udviklingen går stærkt

1077 er i undersøgelsen over nettet blevet spurgt om deres syn på MUS-samtalen. Svarene viser altså, at over halvdelen af de adspurgte ikke oplever, at de får det optimale ud af samtalerne. 

- Det går rigtig stærkt på arbejdsmarkedet i de her år, teknologien udvikler sig, kravene udvikler sig, og her er det vigtigt, at der er en løbende dialog i hverdagen mellem medarbejder og leder om, hvordan medarbejderen udvikler sig bedst og mestrer de ting, de skal arbejde med, siger Søren Fibiger Olsen, der kalder MUS-samtalen for "gammeldags". 

I undersøgelsen, som altså er foretaget af Wilke, er der flere kritikpunkter af MUS-samtalen.

27 procent beskriver deres seneste MUS-samtale som "en sludder for en sladder". 32 procent savner fokus på udvikling, mens 23 procent af de adspurgte synes, at der i samtalen har været for lidt fokus på fremtidige arbejdsopgaver. 

Mogens Fog TV2 news

 http://nyheder.tv2.dk/video/bXVzMjEwMzIwMTg

Puttes ned i en skabelon

Mogens Fog, der er direktør i CfL, hvor 900 private og offentlige ledere deler erfaringer om ledelse, mener også, at det er nødvendigt, at gentænke MUS-samtalen. 

- MUS-samtalen er en mulighed for lederen og medarbejderen for at have en dialog omkring, hvordan vi bliver bedre til vores arbejde og har det bedre, når vi laver vores arbejde. Så har man installeret en gang årligt, at man har det møde. Men det skulle gerne være sådan, at man dagligt har dialog og dagligt mulighed for at opbygge den tillid, der skal være, siger Mogens Fog.

Han kritiserer formen omkring selve MUS-samtalen.

- Det går typisk galt, fordi man tager et års ledelse og putter ned i en skabelon, hvor lederen kigger på, hvad medarbejderen har lavet det sidste år, og hvordan medarbejderen har klaret sig, og hvad medarbejderen skal lave næste år, og hvordan medarbejderen udvikler sig. Den skabelon sættes så ind i et system. Jeg tror, at de forventninger, man har til en MUS er alt for høje, siger Mogens Fog.

Direktøren i CfL sætter spørgsmålstegn ved, om der overhovedet er brug for MUS-samtalen i den klassiske forstand, som vi kender den.

- Hvis det ikke virker, så er der jo ingen grund til, at man booker to timers samtale en gang om året med alle medarbejdere. Det er bedre at sætte fokus på at have en daglig, løbende dialog. Om det er en gang om måneden, en gang om ugen eller en gang om året er i princippet ligegyldigt, så længe medarbejderen udvikler sig mere og har det bedre, og at relationen til lederen bliver bedre. siger han.