Råd 7 – Håndter sygefravær
”Jeg kommer ikke på arbejde i dag, chef”
Måske kender du den gamle radiosatire ”Chris og chokoladefabrikken”? Chris har de vildeste undskyldninger for ikke liiige at kunne komme på arbejde, men den godmodige chef får altid Chris til at møde op alligevel. Det handler om to ting:
- Sygemelding til egen leder
- En tidlig dialog mellem medarbejderen og lederen.
Begge dele er vigtige i håndteringen af sygefravær. Det er meget lettere at melde sig syg via en reception, en e-mail eller en sms end at ringe til sin leder.
Al erfaring viser også, at når en medarbejder er længerevarende syg, er det nemmere at komme tilbage på arbejde, hvis der har været løbende dialog med arbejdspladsen. Så vær ikke berøringsangst, men hold kontakten til medarbejderen. Hvor ofte afhænger af baggrunden for sygemeldingen, og hvor meget den påvirker den daglige drift.
Kend din sygefraværspolitik
Når en medarbejder ringer og melder sig syg, bør du som leder straks overveje, hvad du kan gøre i den konkrete situation.
Du må efter helbredsoplysningsloven ikke spørge om, hvad din medarbejder fejler, men du må gerne spørge om, hvornår medarbejderen regner med at komme tilbage. Og i mange tilfælde vil medarbejderen selv fortælle, at han/hun er forkølet, stresset eller syg af andre årsager.
Når du alligevel har medarbejderen i telefonen, så kan I allerede her drøfte, hvad det videre forløb skal være – f.eks.:
- Er der opgaver, der skal håndteres, mens medarbejderen er væk
- Hvornår skal I tale sammen igen
- Vil l du indkalde til en sygefraværssamtale
- Har du brug for en lægeerklæring?
De fleste virksomheder har en politik om sygefravær. Her vil det typisk fremgå, hvornår medarbejder og leder skal have kontakt, og hvordan virksomheden generelt håndterer sygefravær.
Sørg altid for, at fraværet bliver registreret korrekt, og husk - af hensyn til din virksomheds mulighed for at få sygedagpengerefusion, når der udbetales løn under sygdom – altid at give besked videre i systemet.
Sygefraværssamtale
Efter sygedagpengeloven skal der være holdt en sygefraværssamtale senest fire uger fra første fraværsdag, men du kan når som helst bede medarbejderen om en samtale. Mange virksomheder har deres egne regler for, hvornår der skal indkaldes til en samtale.
En sygefraværssamtale er en personlig samtale mellem lederen og medarbejderen. Typisk holder I samtalen på virksomheden, men er medarbejderen for syg til at deltage, kan I holde den telefonisk i stedet.
Medarbejderen har pligt til at deltage i samtalen. Kan medarbejderen ikke deltage, kan du bede om at få en lægeerklæring, der dokumenterer, at medarbejderen er for syg til at deltage.
Husk at skrive et referat af sygefraværssamtalen. Du får dokumentation for samtalen, og det giver medarbejderen en tryghed at kunne se, hvad det er I har aftalt/talt om. Hvis det ender med en opsigelse af medarbejderen på grund af for højt fravær, kan referaterne være nødvendige for at kunne opsige medarbejderen sagligt. Referaterne bør aldrig indeholde følsomme oplysninger om diagnoser m.v.
Læs også: Fraværssamtaler, fastholdelsesplaner og mulighedserklæringer
Lægeerklæringer
Du kan ind i mellem have behov for at indhente en lægeerklæring. Der findes tre typer af lægeerklæringer ved sygdom:
- Mulighedserklæring – den bruger du, når du gerne vil afdække, hvornår og hvordan, medarbejderen kan komme tilbage på arbejdspladsen. Mulighedserklæringen, der udfyldes på en særlig blanket, som du kan få fra HR, kan bruges både ved længerevarende sygdom, men også til at ændre fraværsmønstret ved klatfravær.
- Friattest - den kan du bede om i de tilfælde, hvor du har brug for at få dokumentation for, at medarbejderen rent faktisk er uarbejdsdygtig på grund af sygdom. Det kan være for en medarbejder, der ikke kan møde til en sygefraværssamtale, eller for en opsagt medarbejder, der melder sig syg i en opsigelsesperiode.
- Varighedsattest - den kan du indhente, når en medarbejder har været syg i mere end 14 dage, og du har brug for en lægelig prognose for, hvor længe medarbejderen forventes at være fraværende.
Lægeerklæringerne betales af virksomheden.
Typer af sygefravær
Sygefravær er forskelligt. Der kan være tale om klatfravær, helt almindelig sygefravær eller langtidssygemeldinger.
- Du skal have fokus på klatfraværet – er der tale om mistrivsel, pjæk eller en måske en problematisk fraværskultur blandt medarbejderne? Du kan tage hånd om det individuelt ved at tale med medarbejderen om at få bragt fraværet ned. Du kan samtidigt tage det op kollektivt i din afdeling på et møde, hvis der er tale om en uhensigtsmæssig kultur, der har spredt sig på arbejdspladsen
- Ved langtidsfravær er det en god idé, at du får sparring fra din HR-afdeling. Fraværet kan skyldes stress, operation, alvorlig sygdom eller handicap. Her er det afgørende, at du har en tidlig dialog med løbende sygefraværssamtaler og måske laver en mulighedserklæring med medarbejderen om mulighederne for delvis tilbagevenden til arbejdet. Alt afhængigt af den konkrete situation, naturligvis.
Materiale om sygefravær
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har lavet et site for arbejdsgivere, som hedder ”Hjælp min medarbejder er længevarende syg’”. Her finder du al den viden, du skal bruge om sygefravær – herunder om mulighedserklæringen. Du kan også altid bede HR om hjælp.
Du finder materialet på www.star.dk.
Råd 8 og 9 - Søg dialogen, stil krav og tag konflikten om nødvendigt
Ingen har grebet ind
Her får du et eksempel på en typisk ledelsesmæssig undladelsessynd:
- En medarbejder har været ansat i virksomheden i mange år og er gennem en lang periode blevet flyttet rundt fra afdeling til afdeling, fordi samarbejdet med kollegerne ikke fungerer, og fordi kunderne har klaget over medarbejderens facon
- Medarbejderen er opfarende og holder sig uden for fællesskabet på arbejdspladsen, og tålmodigheden over for kunderne er lille. Konflikten kulminerer i et sammenstød med en kollega og en række kundeklager, og du ser ingen andre muligheder end at opsige den pågældende
- Efterfølgende modtager virksomheden et krav på 6 måneders godtgørelse for usaglig afskedigelse og 3 måneders fratrædelsesgodtgørelse efter funktionærlovens § 2a (anciennitetsbestemt godtgørelse) og må igennem et langvarigt forhandlingsforløb med medarbejderens fagforening, før sagen kan forliges.
Situationen og ledelsessvigtet er klassisk og får lov at udvikle sig, fordi ingen af de ledere, medarbejderen har haft, har taget konflikten og indskærpet forventningerne til samarbejdet.
Eller i sidste instans givet den advarsel, som var nødvendig for, at medarbejderen indså, at situationen var alvorlig, og ændrede adfærd, eller for at ansættelsesforholdet kunne have været bragt til ophør uden et retsligt efterspil. Det er her, din ledelsespligt kommer ind.
Læs også: Introduktion til konflikthåndtering
Vær ikke bange for at stille krav
Mange af de konflikter, der i værste fald kan ende med, at samarbejdet må ophøre, får lov til at udvikle sig, fordi lederen ikke har opsøgt den nødvendige dialog. Det kan være, at en medarbejder er begyndt at udvikle sig i en uheldig retning og f.eks. har samarbejds- eller performanceproblemer eller for meget fravær. Her kan du ofte starte med at tage en snak med medarbejderen, hvor du:
- Redegør for problemet
- Lytter til medarbejderen
- Fjerner misforståelser
- Får afstemt forventningerne.
Vær ikke bange for at stille krav til performance eller til adfærd på arbejdspladsen. Og udvikler situationen sig, er du nødt til at tage konflikten. Ingen ledere udgår konflikter, og som leder vælger du ikke altid selv dine kampe.
Stik derfor aldrig hovedet i busken, men tag konflikten i tide, så det ikke udvikler sig til en advarsel eller i værste fald en opsigelse eller måske endda en bortvisning. Husk at lave et referat af samtalen og få det lagt på medarbejderens personalesag.
Læs også: Konflikttrappen: En gennemgang af de 7 trin i konflikthåndtering