Her kan du læse 10 konkrete anbefalinger til, hvordan du i praksis kan arbejde med strategisk og operationel rekruttering.
Af Betina Stage, chefrådgiver i CfL, marts 2022
Danmark har i øjeblikket den laveste ledighed i 13 år. Vil du sætte din lid til, at krigen i Ukraine lægger en dæmper på jobmarkedet, eller tænker du, at manglen på kvalificeret arbejdskraft er kommet for at blive?
Da vi for nylig afholdt et CfL-Klubhusmøde om strategisk og operationel rekruttering, lavede vi en rundspørge blandt de 130 deltagere. 85 pct. svarede, at det er svært at finde kvalificeret arbejdskraft i øjeblikket. Så hvad gør din organisation, hvis I tilhører flertallet?
Jeg har her samlet 10 konkrete anbefalinger til, hvordan du og din organisation kan arbejde professionelt med rekruttering - både ud fra et strategisk og et operationelt perspektiv.
1. Rekruttering er en strategisk kerneopgave
I mange år har rekruttering været et anliggende for den enkelte leder i samarbejde med HR, men rekruttering er blevet en strategisk kerneopgave, der er forudsætningen for at sikre optimal performance, vækst og konkurrencedygtighed.
Derfor indgår rekruttering i dag som et led i virksomheders risikostyring på lige fod med de øvrige strategiske risici.
En professionel rekrutteringsindsats er samtidig fundamentet for at sikre virksomhedens evne til at realisere sin strategi, hvilket bl.a. kræver, at det rette hold og de rette kompetencer er til stede.
2. Målrettet branding er afgørende
Jobmarkedet er blevet mere gennemsigtigt. I takt med at arbejdsgivere rates på f.eks. Glassdoor, Jobindex og LinkedIn, er det blevet normalt at tage en reference på sin kommende arbejdsgiver og sin kommende chef.
Når medarbejdere frivilligt eller ufrivilligt forlader virksomheden, skal det derfor ske på en ordentlig måde, da mangel på etik, moral og ordentlighed på kort tid kan ødelægge en virksomheds mulighed for at tiltrække nye medarbejdere.
De sociale medier kan på kort tid både understøtte og udfordre dit employer brand. Derfor er det afgørende, at det ikke er tilfældigheder, der styrer jeres employer branding, men derimod en langsigtet indsats, der forhåbentlig resulterer i, at I gør jer fortjent til et godt omdømme.
Et vigtigt led i det er jeres medarbejderes kommunikation, likes og opbakning til virksomheden, dens ledere og kolleger på f.eks. LinkedIn – og det er ikke en selvfølge.
3. Gode ledere er en konkurrenceparameter
Relationen mellem arbejdsgivere og arbejdstagere bliver mere og mere ligeværdig i takt med, at de yngre generationer kommer ind på arbejdsmarkedet, og det bliver sværere og sværere at finde kvalificeret arbejdskraft.
Dårlig ledelse og inkompetente ledere kan derfor både være en udfordring og en omkostning, når din organisation skal tiltrække og fastholde medarbejdere. At lukke øjnene for ledere, der træder ved siden af, kan derfor være katastrofalt for en virksomhed.
4. Få indsigt i karrierekulturen
At skabe det gode langsigtede match handler ikke kun om at se på, om der er et godt match mellem jobbet og medarbejderens kompetencer samt en god kemi mellem chefen og medarbejderen.
Det er lige så vigtigt at have indsigt i, hvilke karrieremotiver medarbejderen har og ikke mindst om der er et godt match til virksomhedens karrierekultur, herunder strategien, organisationsstrukturen samt måden man vurderer og belønner medarbejderne på.
Hvor det for de fleste organisationer er en selvfølge at gennemføre en årlig trivselsmåling, kan det undre, at det ikke er lige så sædvanligt at måle kulturen og især karrierekulturen.
Hvis en medarbejder ikke kan identificere sig med kulturen og karrierekulturen er sandsynligheden for, at medarbejderen får et tilhørsforhold lille, og dermed er fundamentet for det gode langsigtede match ikke til stede.
Artiklen fortsætter under boksen.