4 grunde til at du skal udvikle dig som leder

Arbejdsmarkedet er i konstant bevægelse, og dét stiller nye krav til dig, som leder. Men er mere uddannelse overhovedet nødvendigt for dig, der arbejder med ledelse hver dag?

Læs videre herunder og få 4 gode grunde til, hvorfor du skal tage mere uddannelse.

1: Politisk fokus stiller højere krav til lederne

I juni udkom Ledelseskommissionens anbefalinger, som sætter nye pejlemærker for ledelse i den offentlige sektor. Men anbefalingerne påvirker også lederne i det private erhvervsliv. ”Rapporten er en del af et større billede, hvor der stilles skarpt på lederes betydning for organisationens udvikling” siger CfLs Thomas Mosfeldt Laursen. ”I dag ønsker flere organisationer og medarbejdere decentralisering, og det placerer et stort ansvar på ledere og mellemledere. Mange ledere har ’arbejdet sig op’ i organisationen og de er derfor, måske, ikke rustet til de udfordringer, de har i det daglige”. 

Det større fokus på at videreuddanne sig som leder, betyder i sidste ende også et øget krav til, at lederne finder tid og ressourcer til, at tage den ekstra uddannelse som tilbydes. Samtidig kommer en ny generation, med et nyt syn på arbejdslivet, ind i organisationerne. Læs mere om det herunder.


2. Den nye arbejdsstyrke ændrer arbejdsmarkedet

Den yngre generation har nye forventninger til arbejdslivet: ”Det giver ikke længere mening at skelne hårdt mellem work og life, for de unge vil hellere ikke have et job end have et job, som de ikke kan associere med deres personlige brand” siger Jesper Dansholm, Managing Director hos Universum, som står bag en stor undersøgelse om unges forventninger til arbejdslivet.
Internationale tendenser peger samtidig på, at de unge foretrækker 'alternative work arrangements' – fx ved at have løsere tilknytning til en eller flere virksomheder, og ved at løse opgaverne hjemmefra, eller fra udlandet. Som leder skal du dermed forberede dig på at skulle tiltrække, lede og motivere ansatte på nye måder i fremtiden. Og som virksomhed skal I forholde jer til, at I måske skal organisere jer anderledes fremover for at møde de ændrede ønsker.
Digitaliseringen og internettet gør det heldigvis muligt at arbejde, hvor og hvornår det passer medarbejderen bedst. Men den stigende digitalisering kræver også, at lederen og ledelsen følger med tiden. 


3. Digitaliseringen kræver fokus, lydhørhed og mod

Den digitale udvikling har fart på og kunderne griber hurtigt de nye tendenser. Og det er dig, der skal sørge for, at både virksomheden og dine medarbejdere kan følge med, så kunden får den bedste oplevelse.
Ledelsen skal altså kende kundens behov og løse dem med de nye, digitale muligheder. Internt skal ledelsen sætte et kompetent hold, som udvikler virksomheden i takt med digitaliseringen. Det kræver hurtig omstilling og evne til at gribe tendenserne. ”Det er ikke nok at ansætte en digitaliseringschef” siger Pernille Kræmmergaard fra Digitaliseringsinstituttet. ”Det skal være en integreret del af ledelsens ansvar at høste gevinsterne ved teknologierne, og det skal ledes fra toppen. Det kræver kompetenceudvikling, ikke kun blandt ledende medarbejdere. Samtidig bliver der især brug for medarbejdere, der forstår kerneforretningen”, siger hun.
Den digitale udvikling kan betyde store udfordringer for ledelsen. Det viser CfLs INDIKATORᵀᴹ om emnet, som blev præsenteret i april. Her ses det nemlig, at mere end halvdelen af virksomhederne forventer, at digitaliseringen vil påvirke deres processer og forretningsmodeller ’i høj grad’ over de næste 1-3 år – men at de færreste har en klar digital strategi. Undersøgelsen viser samtidig, at der mangler både investeringer og digitale kompetencer i organisationerne.
Den digitale udvikling har dermed brug for et større ledelsesmæssigt fokus, mere mod og bedre lydhørhed overfor kunderne og medarbejderne – og det er dig, der skal lede an.
Med digitaliseringen følger også mere automatisering og dermed frigørelse af kapacitet. Men er du klar til det? Læs videre herunder om de ledelsesmæssige problematikker, som kan opstå.


4: Automatisering skaber nye jobs, men skaber også utryghed

Automatiseringen frigiver ressourcer - men det er ofte uklart, hvad de frigivne ressourcer bruges til. Det viste CfLs  INDIKATOR™ ’Serviceudvikling og Robotter til procesoptimering’, som blev præsenteret i marts. ”Det er en ledelsesmæssig opgave, at skabe den forandring og sikre, at medarbejderne får nye opgaver og kompetencer til at løfte dem” sagde Stella Bauer Jakobsen, udviklingschef hos HK.
Rapporten viste også, at mere end 50 % af de adspurgte virksomheder har automatiseret indenfor fx administration eller økonomi og det kan altså betyde ledelsesmæssige udfordringer: ”Den utryghed, der kan følge med ved en indførelse af softwarerobotter, bliver man som leder nødt til at håndtere,” sagde Stella Bauer Jakobsen.
Det kan skabe utryghed blandt medarbejderne, hvis de frygter at blive udkonkurreret af en automatisering – eller hvis de ikke føler sig rustet til at klare de opgaver, som de bliver stillet efter automatiseringen. Løbende uddannelse og kompetenceudvikling er derfor vigtigere end nogensinde. Forventning om videreuddannelse og kompetenceudviklingen gælder også for lederne.

Kilder:

Få nyheder, tilbud og invitationer til arrangementer direkte i din indbakke

Hver måned trækker vi desuden lod om et kursus, blandt alle nye tilmeldinger til nyhedsbrevet. Læs konkurrencens vilkår og betingelser.

Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet igen. Se vores privatlivspolitik.

Har du spørgsmål?

Martin Winther Nørlev

Martin Winther Nørlev
Kursuschef

T: +45 2628 9572 
M: mwn@cfl.dk 

Se hvordan vi beskytter dine data, i vores privatlivspolitik


Seneste artikler om ledelse