Succes med forandringsledelse

Sådan skaber du en brændende platform

Få dine medarbejdere til at engagere sig i virksomhedens forestående forandringer med den rigtige retorik. Italesæt din virksomhed som en brændende platform, som I sammen må forlade gennem forandring eller se gå til grunde.

Af CfL, april 2022

Forandringsledelse er en disciplin, der i stigende grad bliver mere nyttig. Vores verden og vores virksomheder er i konstant forandring, og vi bliver nødt til at tilpasse os, for ikke at blive efterladt på perronen.

Et afgørende element i god forandringsledelse er, at hele virksomheden skal inddrages og engageres, hvis ændringer skal få det bedst mulige resultat. Men hvordan engagerer man en hel medarbejderstab bestående af forskellige personligheder og fagligheder i sådan en proces?

Ved brug af den brændende platform som metafor for din virksomheds behov for forandring, kan du mobilisere dine medarbejdere og samle dem om ét mål.

Hvordan vil du sætte ild til din platform?

Hvad er den brændende platform?

Den brændende platform er kort fortalt en meget benyttet metafor i forandringsledelse, som tydeliggør alvoren af behovet for forandring i virksomheden og derved engagere medarbejderne i forandringsprocessen.

Metaforen stammer oprindeligt fra en tragiske hændelse på en olieplatform i Nordsøen, hvor en brand brød ud. Medarbejderne på platformen kan se, at flammerne spreder sig hurtigt, og de kan vælge enten at blive på platformen og vente på, at redningsindsatsen ankommer, eller de kan springe i vandet og undslippe ilden men med mulig druknedød til følge. Da redningshelikopteren ankom, var de, der blev på platformen, omkommet, mens de, der hoppede i vandet, stadig var i live og blev reddet hjem.

Pointen er naturligvis, at hvis du pludselig finder din virksomhed i en kritisk tilstand af den ene eller den anden årsag, så kan man vælge at handle eller forholde sig passivt. I forandringsledelse er det aldrig fordelagtigt, hvis medarbejderne forholder sig passive, og du kan derfor ved at sætte ild til din platform få dine medarbejdere til at handle og tage aktivt del i forandringsprocessen. 

Læs mere om forandringsledelse her.

 

Sæt ild til din platform og engager dine medarbejdere

Når du sætter ild til den platform, der er din virksomhed, skal det tydeliggøre overfor dine medarbejdere, at virksomhedens nuværende situation er uholdbar, og at forandring er nødvendigt. Det kræver stort mod af dig som leder, da det er de færreste, der bliver særligt populære hos deres medarbejdere, når de påpeger en ukomfortabel sandhed, som kræver en stor indsats for at imødekomme.

Når du bygger din brændende platform, skal du tydeliggøre overfor medarbejderne og de øvrige interessenter at I som virksomhed har to muligheder:

  1. At forholde jer passive. Denne mulighed vil få fatale konsekvenser for virksomheden. Det vil ikke forbedre noget at håbe på, at problemerne løser sig selv, selvom det ville være meget nemmere.
  2. At tage affære. Det kræver en stor indsats med stor risiko, men det er ikke desto mindre nødvendigt for virksomhedens overlevelse. Det er vigtigt at understrege, at resultatet af den omfattende indsats vil blive lige så omfattende forbedringer.

I en forandringsproces kan man hurtigt møde modstand fra sine medarbejdere, hvis det ikke er tydeligt for dem, hvorfor en forandring overhovedet er nødvendig. Metaforen om den brændende platform kan afhjælpe netop dette problem, da den hjælper dig til at italesætte forandringen ikke blot som en nødvendighed men også som en hastesag. Hvis ikke vi handler nu, så får det store konsekvenser, og det vil gå ud over alle i hele virksomheden.

 

Byg en brændende platform med 4 trin

Når vi bruger den brændende platform som en metafor, betyder det naturligvis ikke, at du skal fortælle dine medarbejdere, at jeres virksomhed bogstaveligt talt brænder. Du skal så at sige bygge din egen brændende platform, hvilket du kan gøre med hjælpe fra 4 enkle trin.

1. Klarlæg virksomhedens problem

Hvad er det egentlige problem i jeres virksomhed? Hvad er der ild i? Jeres problem skal være livstruende og kræve, at I handler med det samme, så det gør indtryk hos dine medarbejdere.

2. Italesæt konsekvenserne af passivitet

For mændene på olieplatformen blev konsekvensen af manglende handling det værst tænkelige. Naturligvis er der ikke nogen i jeres virksomhed, der dør, hvis I ikke skrider til handling. Men konsekvensen kan potentielt være fyringer, budgetnedskæringer eller måske bliver jeres virksomhed truet på dens eksistensgrundlag. Uanset hvad der er tale om, er det vigtigt at italesætte konsekvenserne for at tydeliggøre, hvorfor det ikke er en mulighed at gøre ingenting.

3. Hav et løsningsforslag klar

Sæt ikke ild til din platform, hvis du ikke har et forslag til, hvordan I slukker eller undslipper den. Det er derfor vigtigt, at du som leder har forholdt dig til, hvordan du foreslår, at I løser virksomhedens problemer. Når du præsenterer din idé for dine medarbejdere, bør du italesætte de eventuelle risici og udfordringer, som din plan indebærer. Dette skal dog gøres i sammenhæng med, at du ligeledes tydeliggør, hvorfor gevinsten er risikoen værd.

4. Tegn et billede af fremtiden efter forandringen

Det er vigtigt at præsentere din vision for virksomheden, når du taler med dine medarbejdere om den forestående forandringsproces. Hvilke fordele kan I høste? Her er det også vigtigt at forholde sig til, hvem det er du taler til. De positive fremtidsudsigter, der er vigtige for dig, er ikke nødvendigvis lige så vigtige for dine medarbejdere. Tegn den fremtid, som dine medarbejdere drømmer om, og motiver dem til at arbejde hen imod den vision.

Står du og din virksomhed overfor en større forandring?

Er der ulemper ved at skabe en brændende platform?

Ligesom med de fleste metoder, der bygger på metaforer, medfølger der den åbenlyse udfordring, at den virkelighed, som din virksomhed befinder sig i, sjældent er helt så simpel, som metaforen fremstiller det. I katastrofesituationer som brand på en olieplatform er der sjældent tvivl om, hvorvidt det er nødvendigt at handle. Dette kan dog godt vise sig at være en udfordring i virksomhedsregi, da det er en anden form for katastrofer, der kan opstå. Den brændende platform som metode bliver derfor i nogle tilfælde kritiseret for at opfinde katastrofer, hvor der ikke er nogen.

Et andet aspekt, man bør være opmærksom på i brugen af den brændende platform i sin fordringsledelse, er retorikken. Netop fordi metaforen bygger på en meget voldsom hændelse, så bliver retorikken ofte derefter. Man kan derfor som leder nemt komme til at lade den voldsomme katastroferetorik præge kommunikationen til medarbejderne, hvilket kan have en negativ effekt. Hvis du udelukkende taler med dine ansatte ud fra perspektivet om, hvad I skal væk fra hurtigst muligt, bliver hele forandringsprocessen præget af en stor negativitet, usikkerhed og utryghed, som ikke er ønskelig. I stedet bør du fokusere på, hvad I arbejder hen imod, og den positive forandring som alle i virksomheden vil få glæde af i fremtiden.

En sidste ting du bør være opmærksom på, når du beslutter dig for at benytte den brændende platform i din forandringsledelse er, at den mister sin effekt, hvis du bruger den for ofte. Hvis du ved hver enkelt lille forandring i virksomheden sætter gang i alle alarmklokker, så mister de på et tidspunkt sin effekt.    

 

Effektive metaforer i din forandringsproces

Hvis du sidder nu og er en smule splittet, fordi du godt kan se ideen i at bruge metaforer i din forandringskommunikation, men du måske ikke er vild med den brændende platform – så frygt ej. Der findes heldigvis et hav af forskellige forandringsmetaforer, som du kan bruge til at styrke kommunikationen til dine medarbejdere.

En god leder er også en god formidler og historiefortæller, for det kræver det, hvis du skal have en hel virksomheds medarbejderstab med ombord i en større forandringsproces. Du kan eksempelvis rammesætte jeres forandring som en rejse, hvor i sammen forbereder jer, møder små og store udfordringer, fuldfører missionen og afslutningsvis opnår en belønning. Du kan også bruge historier fra medarbejdere eller kunder som eksemplificerende for den proces i selv står overfor. På den måde kan du dokumentere overfor dine medarbejdere, at en given fremgangsmåde tidligere har båret frugt.

Generelt er det vigtigste for din kommunikation med dine medarbejdere og interessenter i en forandringssituation, at du taler til dem i øjenhøjde og inkluderer dem i processen, da det er en af de største faldgruber i forandringsledelse at udføre store og omfattende forandringer fra et topstyret perspektiv. Du kan læse meget mere om faldgruber i forandringsledelse her.

Læs også

John Kotters forandringsmodel

Kotter har udviklet den meget udbredte 8-trinsmodel for gennemførelsen af en forandringsproces. Modellen guider ledere gennem de svære forandringer trin for trin, så virksomheden kommer trygt ud på den anden side.

CfL-Undersøgelse 2018 - Forandringsledelse

Vaner er svære at ændre, men hvordan kan vi udnytte, at vi netop er vanedyr til at skabe positive forandringer? På seneste CfL-Klubhusmøde blev der både talt om adfærdspsykologi, resultaterne af seneste CfL-Undersøgelse.

Få nyheder, tilbud og invitationer til arrangementer direkte i din indbakke

Hver måned trækker vi desuden lod om et kursus, blandt alle nye tilmeldinger til nyhedsbrevet. Læs konkurrencens vilkår og betingelser.

Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet igen. Se vores privatlivspolitik.