Pas på med krigsretorikken
Tag dig i agt, når du omtaler modstand mod forandringer i organisationen! Det kan meget vel blive opfattet som om, du ikke vil høre kritik, eller du "skyder budbringeren", hvis du omtaler en medarbejders bekymring som ren ’modstand’. Tænk over, at ledelsen og du selv i stedet bør arbejde med modstanden, som en sund og naturlig reaktion fra nogle af medarbejderne. Ofte er det endda meget engagerede medarbejdere, som ytrer den største modstand, og det skal tages seriøst.
Modstanden fra engagerede medarbejdere kan vendes til lige så engageret energi og motivation til forandringen. Men for at komme dertil har medarbejderne behov for at føle sig hørte. Og i dén forbindelse betyder sproget, og den måde vi taler om hinanden på, rigtig meget. Det kan godt være, at du oplever modstand som en barriere, som du skal have fjernet. Du kan måske endda komme til at anvende vendinger om modstanden, som skaber mere utryghed – eksempelvis ved at sige ting som ’vi skal arbejde på at bekæmpe modstanden i organisationen’, eller ’hvordan nedbryder vi sammen den modstand, der findes?’ Generelt er det en faldgrube at tro, at man kan tale sig gennem en forandringsproces. Der er i langt højere grad tale om en adfærdsændring, da viden plus vilje ikke nødvendigvis fører til handling. Læs mere om det i denne CfL-undersøgelsen fra 2018.
Husk på at krigsretorik som regel virker kontraproduktivt, og det ændrer ikke modstand til motivation. Du kan med fordel benytte dig af en effektiv storytelling-model som ’Den brændende platform’ til at motivere dine medarbejdere. Læs mere om ’Den brændende platform’ som redskab.
 
Hvornår skal jeg bruge forandringsledelse – og hvornår skal jeg bruge projektledelse?
Projektledelse og forandringsledelse kan minde om hinanden, og der er også visse overlap i de metoder, vi anvender. Så svaret på det spørgsmål er kort sagt: Hvis du på forhånd kender projektet og kan se dets indvirkninger, og hvis du kan implementere det i organisationen – selv uden samarbejde fra interessenterne, så er det projektledelse, du har brug for. Det kunne eksempelvis være til at implementere et nyt IT-system. Læs mere om vores kurser i Grundlæggende projektledelse her.
Men står du i en situation, hvor du har brug for, at alle bidrager, og du på forhånd ikke kan definere præcis, hvor I ender, fordi processen afhænger af interessenternes deltagelse, så er det forandringsledelse, du har brug for.
Et bredt værktøj, der også kan vise sig relevant inden for forandringsledelse, er situationsbestemt ledelse, hvor den enkelte medarbejder sættes i fokus i forhold til den konkrete situation. Find vores kurser i SLII Experience her.
 
Hvad er payoff ved at håndtere en forandringsproces korrekt?
Alt for mange reelle forandringsprocesser bliver håndteret uden den nødvendige ledelse. Det skaber desværre ofte frustration, betyder tabt effektivitet, resulterer i tabte forretningsmuligheder og vil i sidste ende kunne medføre, at mange nødvendige forandringer ikke bliver gennemført, men i stedet rulles tilbage og opgives. Det kan skyldes, at der findes mange faldgruber i forandringsledelse, som kan være afgørende for det endelige resultat.  
Med god forandringsledelse mister du ikke overblikket, heller ikke når bølgerne går højt. Forandringsledelse giver dig de rette redskaber, så du kan etablere en positiv bevægelse og skabe ambassadører i organisationen. Ved at følge de skridt og teorier du lærer, vil du være bedre klædt på til at skabe en forandringskultur og etablere den solidt i organisationen.