Har du nogensinde tænkt over, at du, ved at vælge den rigtige ledelsesstil både kan nå virksomhedens mål, skabe øget arbejdsglæde hos dine medarbejdere, spare tid og samlet set opnå et bedre resultat? Lær at lede situationsbestemt og skab et fælles sprog om ledelse. Nu også tilgængeligt som virtuelt forløb.

Af Marie Hundevad Malmer, november 2019

Hvordan sikrer du dig, at du udvikler dine medarbejdere optimalt, så de hurtigere bliver selvkørende? Hvorfor giver det mening at være skarp til at vurdere dine medarbejderes behov for instruktion og støtte? Hvordan kan du ved hjælp af bedre kommunikation nå resultater, du ikke troede var muligt?

Siden 2001 har Blanchard i Danmark leveret lederudvikling og –træningsprogrammer til førende organisationer. CfL er ansvarlig for salg, implementering, undervisning og certificering.

Blanchards mål er, ligesom CfLs, at løfte ledelseskvaliteten, ved hjælp af medarbejderengagement og –glæde.

Hos CfL tager kurserne i Situationsbestemt Ledelse, udgangspunkt i Ken Blanchards model kaldet SLII®.

Der er flere grunde til, at det netop er SLII®, CfL har valgt at udbyde kurser i:

  • Værktøjet er et af de mest udbredte og gennemprøvede i verden. Det er et værktøj, der er nemt at forstå uanset deltagerens beskæftigelse og kulturelle baggrund.

  • SLII® giver en positiv effekt på de arbejdspladser, hvor det bliver indarbejdet. Både for lederen og for organisationen.

  • En lang række af Danmarks største virksomheder benytter sig af Blanchards værktøjer - især SLII® - som fælles sprog inden for ledelse. 

Mennesker kan og vil udvikles

SLII® betegnes som et ledelsesværktøj, men faktisk er ideen også, at medarbejderen inddrages. På den måde skaber man et fælles grundlag eller sprog for at opnå det bedste samarbejde mellem leder og medarbejder.

I Situationsbestemt Ledelse ser man ledelse som et partnerskab, hvor det er naturligt, at medarbejderne tager medansvar for at blive ledet.

En grundfilosofi hos Blanchard er: Mennesker kan og vil udvikles. Det er en holdning CfL deler.

Seniorrådgiver Henriette Klein-Ipsen er ansvarlig for Blanchard International Danmark hos CfL. Det gælder bl.a. SLII®, Teamledelse, Coaching Essentials® og Building Trust®. Hun fortæller:

”Som eksempel har Chr. Hansen brugt dette værktøj i 10 år. Det er grundstammen for den kommunikation, man har anvendt gennem 10 år. Man sørger hele tiden for at afstemme forventninger og spørge til kompetencer og engagement, så man hurtigere kan udvikle sig sammen.”

Henriette Klein-Ipsen uddyber:

”Grundtanken bag værktøjet er, at hvis mennesker får det, de har behov for i situationen, kan de videreudvikle deres kompetence hurtigere, og det gør, at deres motivation og selvtillid stiger, og de bliver gladere. Hvis de oplever autonomi - du føler dig kompetent. og du føler du hører til i dine omgivelser - så får det dig til at vokse.

”Hvis en af disse parametre mangler, så bliver du usikker, og det har en afsmittende effekt på din performance. Ved hjælp af et fælles sprog kan vi hjælpe hinanden til at blive dygtigere. Hvis jeg som leder giver mine teammedlemmer, hvad de har brug for af instruktion og/eller støtte i den enkelte opgave, og samtidig har en god dialog som gør, at teammedlemmet også giver sit input til, hvilken form for instruktion/støtte hun/han har brug for i den enkelte opgave, bliver ledelse lettere og mere effektiv. Ledelse bliver et samarbejde."

Det er i virkeligheden ikke raketvidenskab, men hvis ikke man er opmærksom på tillid, behov, kommunikation og motivation, så opstår der mistrivsel.

Få et indblik: De fire ledelsesstile

'Min dør står altid åben'

”I Danmark er vi rigtigt gode til at sige, ’min dør står altid åben, kom hvis du har brug for mig.’ Man kommer måske et par gange med afklarende spørgsmål til en opgave, men generelt set prøver man at gå for mange gange til sin leder med den samme udfordring. For ikke at 'se dårlig ud' prøver man sig i stedet frem, så godt man kan. Har virksomheden implementeret kommunikationsformen, er tilliden mellem leder og medarbejder der, så er det fuldstændig legalt, at sige, 'jeg ved ikke, hvordan jeg løser denne opgave – jeg har brug for mere instruktion og hjælp til at få løst den',” siger CfLs seniorrådgiver.

kurset i SLII®, som 150.000 personer gennemfører årligt på verdensplan, lærer deltagerne om netop denne adfærd. Ved hjælp af SLII® bliver mennesker, der har svært ved at se, hvad situationen påkræver, eller ikke vil se det, gjort opmærksom på det.

”De får en test, som viser dem, hvad deres tendens er, og hvilken præference for kommunikation de har. Denne præference kan de som regel godt genkende. På kurset bliver der rig mulighed for at diskutere, hvornår gør jeg det, og hvad har det haft af konsekvenser for dem, jeg har samarbejdet med. Mønsteret skal brydes.”

”Nu får du en hammer til at få sømmet i med, hvor du tidligere måske kun har haft en skruetrækker. Du får bedre mulighed for og bliver gjort opmærksom på, at du er nødt til at gøre tingene anderledes”.

Når Henriette Klein-Ipsen kører certificeringsforløb internt i virksomheder, er der ofte en bestemt måde at gøre tingene på i forhold til virksomhedskulturen. Derfor skal der en vis opdragelse og dannelse til, for at få folk til at forstå at Situationsbestemt Ledelse hele vejen igennem er en afvejning af netop situationen.

Hvis man hele tiden får at vide, at ’døren altid står åben’, så vil der være rigtigt mange mennesker der ikke får, hvad de har behov for i deres møde med deres leder eller med deres kolleger. De mangler enten instruktion eller at der bliver givet slip, hvis der er behov for det.

Bør folk ikke kunne arbejde selvstændigt? Skal de altid holdes i hånden og guides?

”Nej, det er lige præcis det, der er kernen i det her,” slår Henriette fast.

”Lige meget hvor engageret du er, skal du instrueres og støttes. Forestil dig to håndtag – et med instruktion og et med støtte. Kan jeg se, at du har tjek på det, du laver, spørger jeg dig interesseret til råds - for jeg kan også lære af dig. Jeg vil bare være nysgerrig, for din erfaring kan bruges andre steder.

Og så vil jeg sørge for, at du oplever, at du bliver værdsat og hele tiden sørge for, at du bliver udfordret, så du ikke kommer til at kede dig i denne type opgave. På andre opgaver vil jeg skulle give dig mere instruktion. Så afhængig af situationen skal jeg skrue på knappen, der styrer instruktion og/eller støtte og få den sammenblanding, der passer til netop det, du har brug for”.

Læs også: Bare kom an. Tiden er inde til onlinekurser og virtuelle netværk


Ny tendens

En tendens i markedet er, at flere og flere efterspørger onlineforløb. Det er meget billigere i rejseomkostninger og forplejning, og folk bliver på deres arbejdsplads. Samtidigt tæller det også positivt på klimaregnskabet. Det bliver et statement til omverden om, at man selv har taget stilling til, hvordan man vil gøre tingene.

Læs også: CfL-Testværktøjer skruer op for både digitaliseringen og etikken 


Nu vælger flere og flere virksomheder også at uddanne sig online. Men kan man skabe tillid online?

Det er Henriette Klein-Ipsens helt klare vurdering, at man mister noget på den personlige konto ved at køre det hele online:

”Du får ikke helt det samme ud af det. Jeg tror, det er vigtigt med follow up efterfølgende. Det kan eksempelvis være buddy-par som opfølgning. Men har man designet programmet, så man sikrer, at det lærte bliver implementeret, er
online/virtuelle forløb en god og mindre ressourcekrævende løsning end face-to-face undervisningen.”

Buddy-ordning i virtuelle forløb skal sikre, at man laver planer for sin udvikling fra uge til uge og holder hinanden op på, at man får brugt det fælles SLII®-sprog.

Henriette uddyber: ”HR skal bidrage til denne ordning og skal hele tiden skubbe på for, at deres deltagere skal involvere sig, og bruge SLII®-sproget, når de kommunikerer. Ellers tror jeg godt, det kan dø ud. Det kommer selvfølgelig også an på deltagerne – nogle virksomheder er mere gearet til det end andre og bruger allerede e-learning fast i organisationen. Men der er stadig forskel på e-learning – noget stof egner sig bedre til det end andet. Og nogle mennesker egner sig bedre til det end andre”.

10 fordele ved at anvende situationsbestemt ledelse som leder

CfL afholder kurser i Situationsbestemt Ledelse 10 gange om året og certificeringsforløb 3 gange om året. Vil du vide, hvordan du kan bruge SLII® i dit arbejde så tilmeld dig et kursus her.

 

Henriette Klein-Ipsen
Seniorrådgiver i CfL. Er Blanchard-certificeret Master Trainer i Situationsbestemt Ledelse, og har stor erfaring inden for træning og udvikling af ledere, medarbejdere og specialister i konceptet Situationsbestemt Ledelse.

Henriette rådgiver og sparrer med organisationer ift. implementering og integrering af ”SLII®-sproget” i organisationer, der bruger SLII®, som et udviklingsværktøj på tværs af organisationen.