Lederstafet med Mette Kjærgaard Svendsen

”Ledertrivsel vil altid konkurrere med andre dagsordner”

Hvordan går det med de initiativer, Københavns Kommunes har sat i gang for at løfte ledernes trivsel? Vi genbesøger arbejdet i et interview med Mette Kjærgaard Svendsen, chefkonsulent i Arbejdsmiljø København. Bonus: Du får fri og gratis adgang til kommunens værktøjskasse.


Af Pia Fuglsang Bach, communitychef i CfL. oktober 2025.


Hvad begejstrer dig som leder? Hvad belaster dig i dit arbejdsliv? Hvordan understøtter din organisation din trivsel? 

Det var den overordnede spørgeramme, da CfL i 2024 besluttede sig for at undersøge danske lederes trivsel. En central spiller i et få formuleret de rigtige spørgsmål var Københavns Kommune, der samme år lavede en omfattende kvalitativ kortlægning af ledertrivsel. 

CfL fik lov til at læne sig op ad de mange kvalitative konklusioner, og i dag - to undersøgelser senere - ved vi, at de tre vigtigste drivere for ledertrivsel er: 

  • opgaver, der udfordrer og motiverer.
  • at man føler sig værdsat på sin arbejdsplads.
  • at der er balance mellem de krav, der stilles og den indsats, man skal yde.

Vi er vendt tilbage til chefkonsulent Mette Kjærgaard Svendsen, der har stået i spidsen for Arbejdsmiljø Københavns tværgående arbejde med ledertrivsel. 

Vi spørger, hvordan det er gået med de forskellige initiativer som f.eks. etablering af ledernetværk?  

Læs også: ”Mistrivsel er en reel risikofaktor i ledelsesarbejdet” 

Arbejdet fortsætter, men…

Det korte svar fra Mette Kjærgaard Svenden er, at kommunen fortsat arbejder fokuseret med ledertrivsel.

Dels er der masser af gode indsatser i gang i flere af forvaltningerne. Dels drives mange tværgående initiativer fortsat af Arbejdsmiljø København via PS – Indsats for Psykisk Sundhed i Københavns Kommune.

Det lidt længere svar er, at det er lettest at drible med de initiativer, der efterspørges, og som kan iværksættes af den enkelte leder eller ledergruppe. Her er det relativt let at komme i gang og følge indsatsen til dørs og dermed gøre en reel forskel.

Det er tungere og mere kompliceret med de større strategiske indsatser. 

Mette Kjærgaard Svendsen fremhæver ønsket om tværgående, faciliterede ledernetværk som et eksempel:

"Behovet fremgår af både lederundersøgelser og hos en del af de ledere, vi møder i kommunen, men her skal vi være tålmodige."

"Vi arbejder i en politisk styret organisation, hvor mange samarbejdspartnere og ledelseslag skal involveres og tænke, at det er en god ide," siger chefkonsulenten og påpeger, at der er mange konkurrerende dagsordener. 

"Et generelt perspektiv er, at de faktorer der begejstrer og beskytter, primært ligger hos den enkelte leder, i ledergruppen eller i relationen til nærmeste chef, mens de belastende faktorer primært kommer fra den organisatoriske arena eller fra den samfundsmæssige kontekst," 

"Derfor kræver det indsatser på flere niveauer at styrke ledertrivslen, og hvis man ønsker størst effekt, kræver det også større organisatoriske indsatser," siger hun. 

Artiklen fortsætter under boksen.

Bonus: 3 dialogredskaber  

Arbejdsmiljø København har siden foråret 2024 samlet erfaringer om ledertrivsel gennem en lang række workshops, temadage og øvrige forløb. Kombineret med den nyeste viden om emnet er det resulteret i tre konkrete dialogredskaber om ledertrivsel:

  • Fokus på den enkelte leder: Redskab til brug i chefens 1:1-samtale med leder. 

  • Fokus på ledergruppen: Redskab til brug i den samlede ledergruppe, inkl. chefen.

  • Fokus på organisationen: Redskab til brug i direktion og andre organisatoriske nøgleaktører.

Materialet ligger frit tilgængeligt på Københavns Kommunes hjemmeside. Alle, der har lyst til at arbejde med ledertrivsel, kan tilgå redskaberne gratis.

Dialogredskaberne er fra september 2025. Du finder dem her

Fokus på ledernes tid 

Flere forvaltninger har gode erfaringer og stor glæde af ledernetværk, men det generelle billede er, at der flere steder er lang vej igen.

Københavns Kommune er med 45.000 medarbejdere Danmarks største arbejdsplads, og organisationen har af gode grunde fokus på ledernes tid, og hvad den skal gå med.

”Den skal gå til opgaveløsning og til ledelse, og at bruge tid på ledernetværk møder ikke forståelse alle steder, og det er jo et reelt paradoks," siger Mette Kjærgaard Svendsen og forklarer:  

"Det, der skaber mest trivsel for ledere, er at bidrage til at skabe resultater og understøtte medarbejderne. Ledernetværk trækker jo reelt lederne væk fra arbejdspladsen og medarbejderne for en stund, så man skal forstå, at tiden brugt i ledernetværk på den lidt længere bane faktisk er tiden værd."

"Ledernetværk styrker både ledelseskvalitet, ledertrivsel og ikke mindst ledertilknytning. Og det har både kerneopgaven og vores velfærdssamfund i den grad brug for," siger hun og pointerer, at dialogen ikke er færdig.

"Vi arbejder på at skabe forståelse hos de rette partnere i kommunen. Der er en bevægelse i gang, men den slags kan godt tage tid i en stor og politisk styret organisation som Københavns Kommune." 

Størst behov hos nye ledere

I PS - Indsats for Psykisk Sundhed i Københavns Kommune – arbejder man i første omgang på at bane vejen for ledernetværk for nye ledere. Det sker i samarbejde med forskellige aktører. 

”Som jeres undersøgelse viser, er der et kæmpe behov for at understøtte nye ledere,” siger chefkonsulenten med henvisning til Ledertrivsels-analysen 2025 der viser, at de nye lederes trivsel og loyalitet falder markant de første 4-5 år. 

Artiklen fortsætter under boksen. 

Sårbare nye ledere

CfLs undersøgelse af ledernes trivsel i 2025 viser, at nyudnævnte ledere starter med høj mental sundhed  og loyalitet. Begge dele falder markant i løbet af de første fem år i rollen.

Mental sundhed er målt på det internationalt anerkendte WHO-5, mens loyalitet er målt på eNPS - employee Net Promoter Score.

I figuren th. er mental sundhed og loyalitet fordelt på lederanciennitet

Download Ledertrivsel-analysen 2025

 

”Hvis jeg skulle have gættet, ville jeg sige, at faldet ville være størst efter to år, men jeg er ikke overrasket over, at de nye ledere er mest presset. Det flugter desværre med vores erfaringer, så det er godt at få det sort på hvidt.” 

Læs også: Ledertrivsel-analysen 2025: De første 5 år som leder er dybt kritiske

”Mange af de mere erfarne ledere har – udover deres lange lederkarriere - ofte alle mulige netværksrelationer, og det gør det nemmere for dem. Som ny leder har du det både svært rent opgavemæssigt, fordi du i farten skal lære at være leder, men det er særligt udfordrende, når man ingen relationer har.”

Et vanvittig vigtigt niveau

Et af de nyeste initiativer i Arbejdsmiljø København er workshops for ledere af ledere i kommunen. De har en særlig rolle – både som rollemodeller og som dem, der kan påvirke struktur og kultur.

”Det her niveau er vanvittig vigtigt, fordi ledere for ledere både påvirker den enkelte leder, ledergruppen og hele organisationen.”

”Vi har afholdt flere workshops og planlægger flere i den kommende tid, og det har været positivt at se den store tilslutning og engagementet i at arbejde med at skabe rammer, der gør det muligt for lederne både at lykkes, trives og blive i organisationen i længere tid,” siger Mette Kjærgaard Svenden.

Hun vender tilbage til sin nok vigtigste pointe:

”Uanset om vi arbejder med nøgleaktører, ledergrupper eller ledere af ledere, ser vi et fælles mønster: Når deltagerne får øje på konkrete muligheder for forbedring, handler de ofte hurtigt på det nære, det individuelle niveau og ind i ledergruppen, mens organisatoriske forbedringer som bedre administration, kommunikation og tværgående samarbejde kræver et længere og mere vedholdende træk.”

Det er her, udfordringen ligger.

Organisatoriske indsatser vil altid konkurrere med mange andre dagsordener - f.eks. ressortomlægninger og reformer – og spørgsmålet er, om organisationen som helhed formår at holde fast og fortsætte arbejdet med ledertrivsel i det lange løb.

"Ledertrivsel vil altid konkurrere med andre dagsordner."

Artiklen fortsætter under boksen.

CfL-stafet om ledertrivsel

CfL er et ledelseshus ejet af medlemmerne, og det giver en unik mulighed for at dele perspektiver og erfaringer.  

I en ny runde af vores stafet giver vi ordet til en række ledere i vores medlemsvirksomheder, denne gang for at høre, hvordan de arbejder med ledertrivsel.

Efter hvert interview sendes stafetten videre med et nyt spørgsmål. På den måde afdækker vi, hvordan en af de store ledelsesdagsordner udfolder sig på de danske arbejdspladser. 

Sidste interview i denne runde er med Mette Kjærgaard Svendsen, chefkonsulent og projektleder i PS – Indsats for Psykisk Sundhed i Københavns Kommune, der i flere år har arbejdet med trivsel, stress og ledelse.

Dobbeltbelastende administrative opgaver

Lederstafetten i sidste måned var med Kristina Steenfeldt Madsen, COO i Jespers Torvekøkken. Hendes stafetspørgsmål til Mette Kjærgaard Svendsen lød:

Har Københavns Kommune erfaringer med, at ledere udfører administrative opgaver, som umiddelbart ligger uden for kerneopgaven, men som alligevel viser sig at skabe værdi?  

”Det er et virkelig godt spørgsmål, men svært at svare entydigt på.”

”Hvis administrative opgaver ligger uden for din kerneopgave, udgør de ikke alene en stor belastning. De er dobbeltbelastende."

"For det første fordi du får ekstra opgaver og dermed højere arbejdspres. For det andet fordi de tager tid væk fra den del af ledelsesopgaven, som skaber trivsel. Hvis ikke du oplever, at opgaverne skaber reel værdi, opleves de som illegitime og meningsløse og dermed belastende." 

”Jeg er fan af at skrue ned eller uddelegere opgaver, hvor det giver mening. Det kræver dog en grundig dialog mellem leder og den nøglenøglemedarbejder, man uddelegerer til,” siger chefkonsulenten og pointerer, at hvis man gør det, bør man løbende evaluere:

”Hvordan går det? Hvad vinder og mister vi? Kommer man som leder for langt væk fra driften, eller risikere man konflikter, hvis nøglemedarbejderen træffer valg uden fuldt ansvar?” siger Mette Kjærgaard Svendsen. 

undersøgelse

Vær klar til Ledertrivsel-analysen 2026

Hvis du arbejder med ledertrivsel i din egen organisation, så læg Ledertrivsel-analysen 2026 ind i dit årshjul. Undersøgelsen kommer til at løbe fra 13. april til 13. maj. 2026

Alle kan deltage, og igen i 2026 tilbyder vi virksomhedsspecifikke undersøgelser, hvor I vil modtage en organisationsrapport med egne resultater og benchmark. Rapporten vil desuden indeholde hovedkonklusioner på de samlede resultater.

Prisen er 6000 kr. for medlemmer og 7000 kr. for ikke-medlemmer. Virksomhedsrapporter fremsendes torsdag 4. juni.

Hvis du vil have din egen undersøgelse, så skriv til Henrik Eriksen, Senior Relations Manager i CfL: her@cfl.dk

CfLs analyse af de samlede resultater fremlægges på klubhusmødet 28. august 2026. 

Andre læser også

Få nyheder, tilbud og invitationer til arrangementer direkte i din indbakke

Hver måned trækker vi desuden lod om et kursus, blandt alle nye tilmeldinger til nyhedsbrevet. Læs konkurrencens vilkår og betingelser.

Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet igen. Se vores privatlivspolitik.

Har du spørgsmål?

Pia Fuglsang

 

Pia Fuglsang Bach
Communitychef

T: +45 5154 4149
M: pba@cfl.dk

Se hvordan vi beskytter dine data, i vores privatlivspolitik