”Jeg har haft en tendens til at springe nogle led over, fordi jeg tænker, at det er der styr på. Men når jeg helt konkret prøver at holde mig til modellerne, kan jeg godt se, at de faktisk virker, selv om det er mere anstrengende end at gøre det, man plejer.”
”Det får større effekt, fordi du kommer godt rundt omkring. Jeg har mig selv med, jeg ved hvordan jeg kommunikerer, og jeg får involveret mine medarbejdere. Det har især excellence-modellen været god til,” siger Nordea-chefen.
Godt at kunne klare sig i junglen
Bjørn Christian Dahlberg fremhæver endnu en model, som han aldrig tidligere har været præsenteret for i forhold til implementering.
Den blev introduceret af Pernille Grove, seniorrådgiver i CfL, og tager afsæt i Bolman og Deal’s fire klassiske perspektiver på ledelse og organisationer:
Struktur, symbolik, HR og politik. Populært omskrives de til maskine, teater, familie og jungle, og særligt det sidste perspektiv – junglen – har givet Nordea-chefen ny indsigt.
”Normalt er jeg ikke til politik, spin og ledetråde. Jeg er til den rene vare, hvor man siger tingene som de er, men junglebrillen har hjulpet mig til at se værdien i stakeholder management. Og det virker jo, når man gør det – også selv om det ikke passer til min personlighed.”
Troede jeg var lyttende
Nye erkendelser og større bevidsthed er ord, der går igen, når man taler med Bjørn Christian Dahlberg. Også når det gælder hans personlige udvikling, der er en bærende søjle på Strategisk Lederskab.
”Jeg har fået en masse feedback fra den stamgruppe, jeg var med i under hele forløbet. Jeg har desuden fået en 360-graders undersøgelse, hvor jeg internt har spurgt seks personer. Både nogen jeg har arbejdet tæt sammen med, men også nogen, der var lidt mere perifere.”
”Jeg har fået feedback på, hvad jeg gør godt, og hvad jeg gør mindre godt, og det har jeg så spejlet op mod mit eget billede af mig selv.”
”Jeg har haft et billede af, at jeg var meget lyttende og tilbageholdende, men mine omgivelser opfatter mig mere som en, der er fremme i skoene og taler meget. Skal jeg så gå mere til den ene eller den anden side?” spørger Nordea-chefen.
Han ved, at der ikke findes noget rigtigt svar, men at det er en kæmpe styrke at være opmærksom på det. Både i forhold til medarbejdere, kolleger og kunder:
”Hvor meget plads bruger jeg selv i rummet, når vi er ude hos kunderne? Hvor meget plads giver jeg til mine kolleger?”
Læs også om testværktøjet Decision Styles
Blue Ocean omsat til banken
Tætte kunderelationer er en kerneværdi i Nordea, og det afspejler sig også i kundernes vurdering af banken, hvor scoringerne er megahøje efter hvert møde og hvert arrangement. Så hvorfor ændre noget, der virker?
”Vi tænkte: Hvordan kan vi tage det til et endnu højere niveau, og give kunderne noget helt andet end det, de har fået tidligere,” siger Bjørn Christian Dahlberg.
Det blev til Service Excellence-møder med kaffe og croissanter, hvor kunderne blandt andet blev hjulpet med at komme i gang med Mobilpay, NemId og Apple Pay. Derudover møder med testamente, arv og fremtidsfuldmagt på dagsordenen.
”Det er lidt ældre kunder, vi har, og vi har fået enorm positiv respons på de nye initiativer i stedet for at tale om aktier og investeringer.”
”Er det Blue Ocean, som vi skulle arbejde med på kurset? Det ved jeg ikke, om det er, men det er i hvert fald noget, vi ikke har gjort før, og det har givet genlyd i resten af organisationen, der også vil i gang med at prøve noget af det af,” siger Nordea-chefen og pointerer endnu engang:
”Det er jo kommet i og med at vi har involveret medarbejderne.”