Fokusområder og must-win battles
De strategiske fokusområder kaldes også for strategiske indsatser, og de søger at svare på hvad:
Hvad er de vigtigste områder for organisationen at holde fokus på, at investere tid og ressourcer i og at give ledelsesopmærksomhed – for at bevæge os mod visionen og evne at realisere strategien?
En nyere og populær betegnelse for strategiske fokusområder er begrebet must-win battles, som trækker referencer tilbage til militærstrategier, og som på ny rullede ind over det strategiske sproglandskab med udgivelsen af bogen af selvsamme navn, Must-Win Battles (Killing m.fl. 2011).
Et must-win battle er et af de vigtigste slag, som en organisation ubetinget skal vinde for at opnå sine overordnede mål. En organisation kan kun have et begrænset antal samtidige must-win battles, for at ledelsen kan have tilstrækkelige ressourcer til at fokusere på disse.
Handlingsplaner
På det helt konkrete plan finder vi betegnelsen handlingsplaner, der er det element i det strategiske arbejde, som kommer tættest på omsætning af strategien til aktiviteter og adfærd. En god handlingsplan hjælper organisationen ved at præcisere mål, aktiviteter, tid og ansvar, så de deltagende ledere, medarbejdere og evt. øvrige nøglepersoner kender forventningerne, har mandat til at handle og kan følge op på indfrielsen af strategien.
Handlingsplaner svarer på hvordan, hvad og hvornår i det helt konkrete.