6. Find ledelsesbalancen
Langt de fleste nye ledere har selv driftsopgaver. Det kan for eksempel være specialistopgaver, som du fortsat skal løse som leder.
Dertil kommer selve ledelsesopgaven, som består af nogle langsigtede målsætninger, der kræver fremsyn, men også motivation og udvikling af medarbejdere, teamet og formentlig også teknikken.
Derudover skal du lede og løse konkrete opgaver. Som nævnt kan det være budgetter, arbejdstilrettelæggelse, opfølgning på KPI’er mv. Det er vigtigt, at du finder den rigtige balance i disse tre forskellige ledelsesopgaver. Brug din chef som sparringspartner.
Læs også: Find ledelsesbalancen, og bliv en mere effektiv leder
7. Giv og efterspørg feedback
Et af de allervigtigste ledelsesværktøjer er feedback. Det er gennem feedback, du justerer en medarbejders indsatser og selv udvikler dig som leder.
Skab hurtigt et rum, hvor du efterspørger feedback fra dine medarbejdere og ledere. På den måde signalerer du, at du er parat til at justere din ledelsesstil, og at du er interesseret i deres meninger.
Når du modtager feedback, så husk at lytte godt efter. Hvad handler feedbacken om. Du skal spørge ind til konkrete eksempler, så du forstår feedbacken. Spørg også gerne om, hvordan du kan gøre det anderledes næste gang. Og husk så, at det er ikke al feedback du skal tage til dig. Du må gerne sortere.
Når du giver feedback er det vigtigt, at du udtrykker dig konstruktivt, meget konkret og at dine intentioner er velmente. Pas på at du ikke forveksle feedback med instruktion eller en advarsel, der skal tolkes som en løftet pegefinger. Når du giver feedback, er det er op til medarbejderen at vurdere, om de vil ændre noget.
Læs også: Bliv bedre til at give og modtage feedback
8. Tag den svære samtale
Når du observerer uhensigtsmæssig adfærd, har du som leder en forpligtelse til at gøre noget ved det. Jo før desto bedre, så sagen ikke udvikler sig. Du skal adressere det direkte til den pågældende medarbejder, også selv om det føles ubehageligt.
I langt de fleste tilfælde vil medarbejderen justere sin adfærd, og samarbejdet vil være styrket, ligesom resultatskabelsen stiger. I enkelte tilfælde fastholder medarbejderen adfærden, og i de tilfælde skal du vurdere, hvorvidt det skal have ansættelsesretslige konsekvenser. Søg sparring hos jeres HR-afdeling eller din chef.
Læs også: 5 gode råd - Sådan håndterer du den svære samtale
9. Håndter konflikter
Konflikter og forandringer går hånd i hånd. Når du begynder som ny leder, er det en forandring i organisationen – for dig og dine medarbejdere. Det kan give konflikter, og det er nødvendigt, at du aktivt gør hvad du kan for at løse konflikterne.
Det kan også være gamle konflikter mellem medarbejdere, som du skal håndtere. Du skal skabe et rum, så samarbejdet er konstruktivt og konfliktfrit. Du bør søge hjælp og støtte enten eksternt eller i jeres HR-afdeling, hvis konflikterne er voldsomme eller er gået i hårdknude.
Læs mere om hvordan du håndterer konflikter
10. Søg støtte
Rigtigt mange nye ledere oplever lederjobbet som både ensomt, vanskeligt og dilemmafyldt. Derfor er det en god idé at finde nogle forskellige frirum, hvor du kan få henholdsvis støtte og sparring til dit lederskab.
Et helt naturligt valg er, at du går til din egen chef for at drøfte udfordringerne. Men det kan også være hensigtsmæssigt at søge sparring andre steder, eksempelvis hos en rollemodel/mentor - udenfor eller indenfor egen organisation - eller et ledernetværk med ligestillede. Fordelen ved at søge sparring eksternt er, at her vil du få en helt uvildig sparring.
Læs også: Søg støtte og sparring til din nye rolle som leder