Når Dorte Solholt kigger tilbage på tiden i DI, betegner hun det som en læreplads med en meget stejl læringskurve.
”Du kan ikke læse dig til, hvordan de overenskomsttunge områder fungerer. Det var learning by doing, hvor du hurtigt blev smidt ud i at holde mæglingsmøde på en bagtrappe og diskutere alt fra akkord over ferieregler til opsigelsesvarsler.”
”Det er fra DI, jeg har tilgangen, at ledelsesret giver ledelsespligt. Det er ikke noget, vi har fundet på i CfL,” siger hun.
Hotline og stor årlig konference
Dorte Solholt begyndte i CfL efter fem år i DI, men hun havde nogle år forinden været til et arrangement i CfL, som dengang hed Dansk Management Forum. Det vil måske være en overdrivelse også at kalde dette møde for kærlighed ved første blik, men ikke desto mindre vidste hun efterfølgende, at hun på et tidspunkt skulle arbejde i CfL.
Det blev i 2003, hvor Dorte Solholt afløste den dengang legendariske chefjurist Karen Baggesen. Siden har hun holdt den HR-juridiske fane højt i CfL – i de senere år i et tæt parløb med seniorrådgiver Charlotte Nørtoft Meldgaard.
De fleste kunder kender HR-jura Hotline, og telefonrådgivning er stadig grundlaget for HR Jura i CfL, men forretningen står ikke stille.
Ud over kurser, temamøder og Aktuel HR-jura, hvor mere end 200 HR-folk fire gange om året bliver opdateret på lovgivning og retspraksis, er en stor årlig konference blevet en del af det mangfoldige udbud. Konferencen går under navnet HR-juraKonference, og den holdes i samarbejde med advokatfirmaet Norrbom Vinding.
Et af de seneste initiativer er e-learningskurset 12 HR-juridiske råd til ledere i samarbejde med GoLearn, og desuden er e-bogen ”Ansættelse fra start til slut” netop på vej til at udkomme i opdateret udgave.
Hverken arbejdsgiverforening eller advokathus
Kunderne i HR Jura kommer primært fra HR, og en del af de over 2000 årlige henvendelser til hotlinen handler om helt basale forhold som ferieregler, barselsregler, opsigelsesvarsler mm. Den anden del handler overvejende om at håndtere personalesager, og det er tit i situationer, hvor HR må agere brandslukker, fordi en sag er kørt af sporet. Ofte på grund af en undladelsessynd.
Det er alle slags virksomheder, der bruger CfL HR Jura. Fra små organisationer med 20 ansatte til de rigtigt store, men der er stor forskel på, hvordan de bruger hotlinen.
”Nogen bruger os til mere komplekse problemstillinger, fordi de kan komme langt selv. Andre sidder måske meget alene, og bruger os som sparringspartnere i det daglige. Men vi er hverken en arbejdsgiverforening eller et advokathus, og vores rådgivning er primært baseret på telefonisk kontakt, ” siger Dorte Solholt.